onsdag 27. juni 2012

Mitt opphold på ME-avdelingen, Ullevåll: Dag 4

Lite søvn, igjen..
 
Fysioterapeuten kom klokka 12:45, så jeg sto opp litt over klokka 12. Vi snakket om hva som plager meg mest, pusteteknikk/avslapningsmetode for å klare å bli roligere og få mer hvile, hvordan trene de indre musklene - fikk et par øvelser jeg skal prøve å gjøre hver dag. Øvde på å stå opp og ned av sengen ved å bruke minst mulig krefter, bruke hjertebrettet som hjelp til å heve og senke overkroppen - lært dette litt fra før. Jeg fikk et skjema jeg skulle fargelegge på kroppen hvor det er mest, moderate og punktvise smerter. Blei en del rødt – mest smerter..
 
Deretter kom vaskemannen. Slang litt vann på gulvet og moppa det opp, og sprayet litt på speil og i vasken for så å tørke. Ikke akkurat Karinevask.. Måtte bare la være å tenke på hvor lite reint det egentlig blei...
 
Ernæringsfysiologen kom inn rett etterpå. Kom med tips om å prøve å spise litt på dagen, så jeg skal prøve en skål med frukt. Fikk også råd om andre næringsdrikker, prøve spise litt mer, bl.a. proteiner. Hun skal skrive det ned for meg, siden jeg husker så dårlig..

Hun var ferdig litt over klokka 14, og da var det rett ned på puta. Utrolig sliten i dag!! Og veldig kaldt på rommet, ligger under dyne og et helseteppe fullt påkledd og fryser fortsatt, hver dag.
 
Hvilte frem til klokka 18, da kom pappa på besøk. Fikk middagen min, stekt kylling med poteter, paprikasaus og salat. Og en utrolig søt dessert med jordbær, eple og bjørnebær. Orket ikke spise denne, smakte som jordbærsyltetøy, ikke noe jeg mauler J
 
Jeg syntes det var helt håpløst at det var seks timer til natta, felte et par tårer.  Pappa sa jeg skulle legge meg for å hvile litt, og etter et par oppfordringer gjorde jeg det. Hvilte helt til klokka 20:30, hadde visst sovnet en liten stund, sa pappa. Han hadde med boller til meg som jeg spiste. Og fikk i meg mye drikke, for j egvar helt rar i hodet, drukket alt for lite i dag.


 Mamma hadde sendt med to par nye sokker med slakk strikk. Synes det er så plagsomt med de stramme strikkene! Også lå det skrapelodd i posen, veldig gøy!!!! Noe av det morsomste å få, noe hun veitJ Så i noen minutter glemte jeg meg bort og skrapte i vei, blei 35 kroner og mye spenning ;) Fikk en slant av pappa siden det blei så "liten" gevinst, heldige meg!!:)


Vi snakket sammen og svarte på resten av det ene spørreskjemaet. Vanskelig å konsentrere seg om å klare å lese og forstå spørsmålet for deretter å rangere på en skala eller krysse riktig. Når jeg legger meg, er begge stortærne betente igjen, utrolig lei av dem  nå :( Pappa dro klokka 00 nesten.
 
Veldig sliten i dag!! Godt med hvile fra klokka 14-20:30 nesten, bare med middag i mellom. Spent på forsettelsen. Uvant med så mye opplegg på dagtid, får ikke nok hvile og ro her.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Å, kjipe stortær da :( Du er så flink til å skrive om oppholdet, veldig fint å lese og høre om hverdagen din! :) <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaa, de er kjipe stadig vekk :( Åhh, tusen takk! Veldig stas å høre:) Gøy med lesere :)

      Slett