torsdag 21. juni 2012

Mitt opphold på Ullevåll: Dag 2

Kl. 01:30 i natt blei leggene plutselig helt ildrøde og blemmete. Det klødde utrolig og var vondt. Den ene pleieren var innom for å se på det. Jeg smurte på kremen min, så skulle jeg si fra hvis det ikke ga seg. Det gjorde det ikke, men jeg var så sliten at jeg sovnet fra alt sammen nærmere kl. 02. Det blei så godt som borte i løpet av natta. Rart. Sikkert en reaksjon på innreisedagen, spenningen i forkant og annen rytme.
 
Jeg sov helt til klokka halv ni nesten!!! Våknet av at det sto en gjeng med kaklehøner på utsiden av døren min og snakket. Litt kjedelig, ellers kunne jeg kanskje ha sovet lenger:) Ernæringsfysiologen skulle antagelig ikke komme før kl. 13:30, så jeg la meg til å hvile litt til, tror jeg sovnet et par minutter rundt kl. 12.
 
Det kom en pleier inn kvart over tolv og informerte om at ernæringsfysiologen kom kl. 13:30, så da sto jeg opp 12:40. Vi snakket om hvordan min dag pleier å være. Hva jeg gjør fra jeg står opp til jeg legger meg, hva og når jeg pleier å spise og om jeg beveger meg. Jeg spurte om næringsdrikken er nok til å erstatte et måltid, og det er den. Den jeg drikker inneholder ikke fett, så det hadde ikke vært nok å drikke bare den hvis jeg ikke spiste mat. Men så lenge jeg bruker den på dagtid bare før jeg orker å spise, så er det nok. Fikk noen brosjyrer på forskjellige næringsdrikker jeg kan teste ut. Snakket om ulcerøse kolitten, hva  jeg bør spise i forhold til den. Hun skal komme tilbake på torsdag med litt tips og råd om hva jeg bør og ikke bør spise. Men hun mener at så lenge jeg ikke reagerer på ting så kan jeg spise det. Så melk og egg bør jeg spise minst mulig av siden jeg blir kvalm av det. Hun var veldig hyggelig:)
 
Rett etterpå kom legen. Vi snakket om hvordan det har vært så langt, hvor og hvilke typer smerter jeg har, om hvordan jeg var før jeg blei syk, litt mer om opplegget utover og prøver som skal tas. Litt sånn diverse. Siden jeg har så mye smerter, skal kanskje smerteteamet komme til meg slik at de kan se på det. De veit mer og kan skrive ut riktige medisner. Jeg fortalte om alle fritidsaktivitene jeg har vært innom, og hun forsto at jeg var veldig aktiv før sykdommen. At det måtte være en stor overgang for meg, og det har det vært!! Senere i uken skal jeg få besøk av en psykolog og en fysioterapeut.
 
Mamma kom på besøk ca. kl 17 og hadde med seg en nydelig orkidéoppsats!! Jeg satt og spiste middag, spagettirett med salat og rundstykke. Veldig godt J På den siste biten klarte jeg å sette fast et frø fra rundstykket i halsen, noe som gjorde at jeg kastet opp all maten igjen, sikkert fordi jeg er sliten også :( Sleit med sår i halsen hele kvelden og følelsen av å ville kaste opp. Har hatt noe mer smerter i kveld også..


 Pappa kom en tur i 20-tiden, koselig:) Pappa var her til ca. 22:30 og mamma til nesten 00 :) Ligger bare og titter litt på Facebook nå. Savner ikke TV`n, merkelig nok :) Håper det varer begge ukene! Ellers har jeg løst er Donald-kryssord i dag også :) På døra mi ute i gangen henger det nå et skilt hvor det står "Ikke gå inn til pasienten hvis hun ikke har ringt med snora" (eller noe sånt). Supert!! :)


 Jeg har fått innvilget trappeheis hjemme i dag, Hurra! Bare å vente på at den kommer da. Snart kan jeg kjøre opp og ned og hente ting selv når jeg trenger det J Men jeg fikk ikke innvilget søknad om næringsdrikker. Er visst ikke en alvorlig nok sykdom. Synes det er litt dårlig, siden jeg ikke orker spise så mye i løpet av en dag, så jeg er nesten avhengig av ihvertfall en om dagen. Jeg orker ikke spise på dagtid, så går uten mat til klokka 17-18, noen ganger enda senere. Så jeg trenger det på dagen for å få i meg noe næring. Men innfrir visst ikke kravene til å få det innvilget. Teit L J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar