søndag 24. juni 2012

Mitt opphold på ME-avdelingen, Ullevåll: Dag 3

Jeg sov ikke like godt i natt, men fikk hvilt en del. Litt uggen etter å ha kastet opp så mye i går. Sto opp nærmere klokka 13, for skulle ta bodprøver 13:30. Det gikk fint, blei 16 glass til sammen. På slutten av det siste glasset kom legen.

Hadde undersøkelser om jeg klarte se bevegelser på siden, oppe og nede når jeg så rett frem, om jeg kjente at hun tok på armene o.l., sjekket reflekser, lyttet på overkroppen, kjente etter lymfeknuter og slike ting. Det meste var bra, bortsett fra at jeg hadde problemer med å "tromme" med fingrene på venstre hånd og veldig svak og vondt i lårene. Hun syntes dette var litt merkelig, så skal testes for muskelsykdom. Da blei ikke jeg særlig nervøs :( Håper virkelig ikke at det er det!!!!! Har sagt hele tiden at jeg må være glad for at det ikke er kreft, muskelsykdom eller annen farlig sykdom, veit ikke hvordan jeg skal takle det om det er det.....

Etterpå veide jeg meg, var mindre enn jeg trodde:) Så kom psykologen. Måtte krysse av hvordan formen hadde utviklet seg siden kyssesyken i 2007. Fortalte om hvordan jeg er, hvilke holdninger jeg har, hva jeg jobbet med og at jeg gikk på skolen. Tanker om hva som skjer fremover, hvordan jeg disponerer tiden min. Hvordan sykdommen har forløpt seg. Også skal jeg svare på et laaaaaaaangt spørreskjema, får prøve å ta litt etter litt.

Mine holdninger er: "Jeg skal klare alt. Ingenting kan stoppe meg." Må jobbe med å ha alternative regler til dette nå som jeg er syk, siden det ikke er det beste for meg. Lurer på hva det skal være, synes det er vanskelig. Skal også jobbe med å disponere tiden når jeg er bedre slik at jeg ikke brenner av alt kruttet og blir veldig dårlig igjen. Jeg fikk flere lange spørreskjemaer jeg skal fylle ut. Må ikke om det blir for slitsomt, må ikke om det ikke går. Kjenner jeg meg selv rett, så gjør jeg det uansett.. Veldig mye! Synes det hadde vært bedre å gå igjennom det med psykologen.

Da hun gikk litt over halv fire, var jeg så sliten at jeg la meg til å hvile. Tror jeg duppa av litt, men er ikke helt sikker. Hvilte helt til klokka 18, da kom mamma på besøk.

Jeg måtte ta en ortostasetest: Blodtrykksprøve først mens jeg lå, deretter etter at jeg reiste meg. På nytt stående to og fem minutter etterpå. Det var bra resultat:) Litt høy puls bare..

Mamma og jeg spiste sammen, hun hadde tatt med seg en baguett for å holde meg med selskap. Jeg fikk panert seig, poteter og gulerøtter, var veldig godt. Også aprikos til dessert, det falt ikke i smak ;)

Vi fylte ut ca. det halve av det ene spørreskjemaet. Rundt klokka 19 kom brodern på besøk også. Veldig koselig!! Pappa ringte i løpet av kvelden, tror han synes det er rart å være hjemme alene. Mamma har bodd i Oslo siden søndag, hun har vært her for å hjelpe meg! Koselig at pappa ringte :)

Amund har akkurat dratt, klokka er nå 22:30. Mamma blei med for å hente bilen slik at hun kan stå nærmere, skummelt å gå i mørket. Hun kommer opp igjen for å hjelpe meg med å pusse tenner og legge meg <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar