tirsdag 19. juni 2012

Mitt opphold på Ullevåll: Dag 1

Jeg våknet først i 4-tiden etter å ha sovnet ca. klokka et. Sovnet tidlig, det var deilig.. Så sovnet jeg igjen og våknet i 6-tiden. Etter dette fikk jeg ikke sove igjen.

Sykepleieren kom inn før kl. 9 og spurte om jeg ville ha frokost, men det var for tidlig for meg. Så kom det inn en mann som forsvant så fort jeg sa hei. Lurer på hva han skulle, kanskje vaske? Deretter kom pleieren inn igjen og sa at legen kom klokka 12:45, da var klokka 11:30. Hun spurte igjen om jeg ville ha mat, men jeg orket ikke. Hun sa hun måtte snakke med legen om det, syntes jeg burde spist noe. Jeg svarte at det måtte hun gjerne gjøre, men jeg er vant til å spise første gang i 17-18-tiden. At legen har sagt jeg ikke trenger spise så lenge jeg ikke er sulten, kroppen styrer det selv. Hun skal ihvertfall spørre etterpå J Hun kom igjen en halvtime før legen skulle komme, slik jeg hadde spurt om, så jeg fikk litt tid til å ordne meg før legen kom.

Mamma og sykepleieren var her mens legen var hos meg. Vi snakket mest generelt egentlig, om hvordan sykdommen starta, hvilke medisiner jeg bruker og litt om opplegget her på Aker. Så tok hun opp hvilken oppfølging jeg har vedrørende Ulcerøs kolitt. Hvor lenge siden jeg har vært til kontroll og når neste er planlagt, synes det var lenge mellom hver gang. Hun virket veldig alright og rolig og viste at hun forsto hvordan vi ME-pasientene reagerer på blant annet lyder ved å snakke rolig og lavt, var veldig forsiktig med å lukke og åpne døra.  Hun spurte hvilke forventninger jeg hadde til hva de kunne hjelpe meg med. Bra utgangspunkt J Jeg la frem det som plaget meg mest, det som ligger øverst på lista til hva jeg ønsker hjelp med!

Mamma dro etter legen for å være sammen med tante Edith, mens jeg hvilte meg. Tror nesten at jeg sov et par minutter, lenge siden jeg har sovnet uten medisiner.. Jeg løste et Donaldkryssord i dag, første gang på mange måneder.

I dag fikk jeg fiskegryte til middag og fruktcoctail til dessert, var godt:) Mamma kom tilbake i 19-tiden for å være sammen med meg. Jeg var litt sliten fortsatt etter turen innover i går, legebesøk og tidlig våken i dag. Vi snakket om alt og ingenting :) Godt å ikke være alene! Vi hengte opp ekstra gardiner foran begge vinduene for å prøve å få det mørkere her. Måtte teipe den ene fast med medisinteip:)

 
Skikkelig lekkert! Eller hva? ;)

Jeg la meg ca. halv tolv, da dro mamma..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar