tirsdag 10. juli 2012

Mitt opphold på ME-avdelingen, Ullevåll: Dag 8

Sleit med å få sovne i natt også, kommet helt på utur. Sa fra til pleieren som var innom for å løfte beina mine opp i senga at jeg ikke fikk sove. Hun gikk for å snakke med sykepleier og kom inn igjen med to innsovingstabletter, hadde ikke vært kryssa av på skjema at jeg hadde fått disse fra før. Jeg sa fra og at jeg pleier ta ekstra Paracet når jeg ikke får sove. Hun gikk tilbake for å høre og kom tilbake med to Paracet.. Sovnet før klokka 4 en gang, tror jeg.
 
Våknet klokka 8 av bonemaskinen i gangen - perfekt! Ikke mye søvn nå heller. Jeg måtte spørre etter en kvalmetablett, denne hjalp.
 
Klokka 10 et eller annet får jeg beskjed om at jeg ikke skal faste likevel, prøven skal tas i morgen klokka 15. Da fikk jeg et glass saft, godt :) La meg til å hvile igjen, men veldig urolig, så jeg fikk ikke til å sove. Rett før klokka 12 kom sykepleieren for å si fra at det var tre kvarter til legen skulle komme (har en avtale om å vekkes tra kvarter før første time på dagen, slik at jeg rekker å våkne og ordne meg). Akkurat da var jeg såååå trøtt og ville ikke stå opp!! Lå noen minutter til før jeg måtte tvinge meg opp. Legen kom ikke før 13:30, så jeg kunne ligget nesten en time til :) Jaja..
 
Var utrolig urolig i kroppen etter to døgn med veldig lite søvn. Sa fra til pleieren da jeg spurte om Paracet og Ibux, at jeg var urolig, vanskelig for å puste. Jeg måtte sitte, ligge, stå, sette meg, legge meg osv. hele tiden, var så sliten og urolig.. Hun foreslo en beroligende, så da legen kom, avtalte de at jeg skulle prøve en halv Sobril.
 
Legetimen: Hun gikk igjennom en del spørsmål: Har jeg vanskelig for å snakke/finne ord? Ja. Er jeg kald/varm? Ja. Svetter? Ja. Kan lese? Nei. Huske? Nei. Konsentrere meg? Absolutt ikke, osv. Hun synes fortsatt etter å ha undersøkt armer og bein at de er veldig slappe, så skal henvises til nevrolog for å sjekke ut muskelsykdom. Jeg har en magefølelse som sier at det ikke er det, velger å stole på den så langt :)
 
Skal også henvises til en søvnavdeing i forbindelse med lammelsene mine. Kan være i fornbindelse med søvn, at jeg våkner i hodet, men kroppen fortsatt sover. Blir spennende!
 
Ellers tok jeg opp det med at jeg ikke får maten jeg bestiller, de har jo rost det så opp at jeg skal få velge mat selv utfra lista. Og at medisinene aldri kommer riktig. Tok også opp at de aldri må ta spytteprøver på fridager siden jeg blei så dårlig, og det var legen helt enig i!! Den skulle vært tatt forrige uke, men blei ikke gjort siden det ikke sto spesifikk dato, men var lagt klart. Da mente legen at de heller kunne tatt den i dag, så jeg hadde hatt fri i helga..
 
Det var med en sykepleier under samtalen, hun skal begynne å jobbe på ME-avdelingen fra høsten av. Koselig dame:)
 
Etter timen la jeg meg til å hvile, og endelig begynte Sobrilen å fungere. Så jeg sov først en liten time, så en og en halv time til, tror jeg.. Da var det tid for middag kjente jeg, etter å ha fasta siden i går.. Fikk kyllingfilet-lignende med salat og ris, smakte godt :) Også en pære til dessert, god og mett :)
 
Så kom Christian-gutten min på besøk!!! Først lå vi bare og prata, godt å være litt alene med ham!! Men så blei jeg litt rastløs, så han blei med meg og spilte kort!! Veldig gøy å spille kort med Christian, for han er verdens dårligste taper!!!!:) Han vant et par ganger, men jeg flest :) Så da spratt han kortene villt rundt i rommet, hihi :) Tap og vinn med samme sinn har han ikke hørt om ;) Jeg vant deilig hode/hår-massasje og avslapping!! Godt! Fineste gutten, han er min!! Utrolig heldig :)
 
Tid for kveldsmat, en og en halv skive med jordbærsyltetøy og en næringsdrikk :)

Mamma kom klokka 22:30 ca. Tok over vaktskiftet ;) Christian dro hjem, sliten etter tur og mye som skjer denne uka. Vi snakka en del, pratemaskiner:) Prata om dagen i dag, og morgendagen, gruer meg litt til gastro. Men er heldigvis fort over! Håper den går bedre enn forrige gang :) Mamma var her til 23:50, rakk akkurat ikke å gratulere henne med dagen!
 
Så: "Gratulerer med dagen verdens beste mamma! Veit ikke hva jeg skulle gjort uten deg i sykdommen!! Glad i deg!!" I morgen skal hun på lunsj med tante Edith og Liv, høres koselig ut, jeg vil også gjerne være med!!! Har bedt mamma hilse og gi en klem fra meg! <3
 
Håper det blir en bedre natt i natt, trenger noen timer med søvn, kjenner jeg. Tar på med opplegg på dagtid og urolig kropp.. God natt godtfolk!!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar