søndag 26. august 2012

Mitt opphold på ME-avdeling, Ullevåll: Erfaringer 2

Nå har det gått over to måneder siden jeg kom hjem. Mange som har trodd at jeg har vært der helt til nå pga innleggene, men har bare lagt ut etterhvert som jeg har orka.
 
Klarte forresten dra tre kvarter på innflyttningsfesten til Erik og Madelen dagen etter jeg kom hjem. Men etter det var det slutt en stund ;) Gratulerer med veldig flott og fint hus!! Veldig god smak har dere også, mye lekkert! Gøy å få se J

Klar for fest ;) 
 
Den første en og halve måneden var jeg ganske dårlig og sliten etter oppholdet. Prøvde sovemedisinen, veit ikke helt om den funka, tror det. Skulle prøve mer, men legen ble først sykemeldt, og gikk så ut i ferie, er ikke tilbake før i slutten av august, så venter på det.. Skal prøve dem igjen når hun er tilbake.
 
Har prøvd ut smertestillende. Den første fungerte fint. Tramadol 50 mg. Så gikk jeg over til å prøve en annen, den reagerte jeg på innen en time og fikk ekstrem uro. Måtte ta beroligende. Visste ikke om jeg skulle gå, sitte, ligge osv.. La  meg til slutt, og da måtte pappa ligge inne hos meg til jeg blei rolig. Prøvde ikke den mer;)
 
Så tok jeg den første igjen noen dager, funka fortsatt fint. Men skulle prøve smerteplaster også. Det skal sitte på en uke. Gikk fint i begynnelsen, men syntes jeg begynte å klø litt de par siste dagene. Bytta til andre armen torsdagen uka etter, og da klødde det hele tiden. Måtte ta det av på søndag, da var det helt rødt, klødde, var helt hovent og ildrødt der plasteret hadde sittet. Dessuten fikk jeg denne ekstreme uroen igjen, som varte nesten en uke etter jeg hadde tatt av plasteret. Siden jeg hadde hatt det på såpass lenge satt stoffet så godt i kroppen at beroligende ikke fungerte. Den uka er så godt som borte for meg, var så dårlig.
 
Så nå har jeg endt opp på den første og er fornøyd med den. Ikke mer testing nå!! Har ikke testa nervesmertetabelttene ennå, ikke turt. Men har fått snakket med smerteteamlegen nå, og de skal ikke skape uro. Man kan bli trøtt av dem. Skal manne meg opp til å teste dem en dag, hadde vært godt om noen kunne kommet borti meg uten at jeg blir kvalm, får vondt og blir dårlig!!
 
Ikke hørt noe fra nevro på A-hus angående muskelsykdom.
 
Søvnavdelingen har jeg sendt et søvnregisteringsskjema. Noterte søvnen i to uker. Fått time i september, men er bare utredning med mange punkter på hodet og leggene for å registere søvnen et døgn. De skal gi tilbakemelding til henvisende lege. Så veit ikke om jeg skal ennå, må høre med legen fra ME-teamet. Håpet var jo at de kunne hjelpe meg med bedre søvn, mindre lammelser og mareritt, ikke bare registering. Så den er litt på vent.
 
resultatet etter oppholdet er vel at jeg har funnet en smertestillende som fungerer bedre, som gjør dagene mine lettere fordi jeg slipper den sterkeste smerten! Har fått beskjed om å slutte på medisin for Ulcerøs kolitt på bakgrunn av min sykdomshistorie. Rart at de på A-hus vil jeg skal gå på medisiner, når de på Ullevåll vil jeg skal slutte tvert. Ikke sikkert jeg trenger gå på forebyggende medisin siden sykdommen er så rolig. Må ta prøver hver tredje måned. Magen har blitt bedre og jeg har gått ned i vekt etter jeg slutta på medisinen. Begynner å ligne litt på meg selv igjen J Skal kanskje få bedre medisin til natta når legen kommer tilbake fra ferie. Virka som den fungerte bedre, roligere søvn. Så blir bra å prøve den igjen. Er godt at de følger meg opp videre, ikke bare de to ukene på avdelingen.
 
Gleder meg til å skrive om andre ting nå J  Takk for at dere har fulgt med på innleggelsen min!! <3
 
Funnet meg nytt sitat: Enten går det bra, eller så går det over J

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar