torsdag 9. august 2012

Mitt opphold på ME-avdelingen, Ullevåll: Dag 11

Husker ikke når jeg våknet, men sov ikke etter klokka 8-9-tiden.. Kom noen inn til meg halv ti. Skulle ta MR nå istedet for 13:30. Jeg spurte om hvordan det gikk med smerteteamet da? Hun skulle høre om de kunne komme klokka 12. Det kunne de ikke, så da blei det til at smerteteamet skulle komme klokka 10, kanskje 10:30, og MR blei 13:30 som avtalt i går.  
Jeg sto opp 09:40, ikke i spesielt god i form, blei veldig kvalm!! Fikk dusjet og ordnet meg. Forta meg veldig så jeg skulle være ferdig til klokka 10. Men hun kom ikke før nesten 11.. Godt jeg forta meg;) Snakket om hvor smertene sitter, hvordan de kjennes ut, hun kjente litt på kroppen min etter smerter, snakket om hvilke tabletter jeg tar nå og at jeg skal teste ut litt forskjellige når jeg kommer hjem. Skal notere i et skjema hvilken effekt de gir. Kan slå ut på søvn også f.eks.:)

Deretter kom en sykepleier og satte en veneflon i hånda mi. Sleit litt med å finne et sted å sette den, prøvde venstre først, endte opp på høyre. Synes det er litt ubehagelig å ha den i hånda, men må man, så må man :)


 Psykologen skulle komme klokka 12, sa sykepleieren, hun kom litt over 12:30 ca. De kommer for sent hver eneste gang! Litt småirriterende.. Snakket om spørreskjemaene jeg har fylt ut, at jeg må ha andre regler nå som jeg er syk - kan ikke klare alt nå, skal ikke presse kroppen når det ikke kjennes greit. Ikke trene på step-maskinen, siden jeg føler jeg blir bare svakere og svakere. Klokka 13:10 blei vi avbrutt, de kom for å hente meg til MR. Vi fikk fem minutter til å avrunde. Jeg sa jeg syntes det var frekt at de kom for å hente før timen var ferdig, timen jeg hadde nå var minst like viktig som neste undersøkelse for meg! Men slik er det visst, de er prisgitt de andre avdelingene. Jaja.. Skulle gjerne hatt igjen den fysiotimen som ble avbrutt på tirsdag, hadde vært så fint å lære mer om avspenning..

Så blei jeg kjørt ned til MR. Kjørte forbi Gastroavdelingen, veldig deilig å bare cruise forbi den :)

Jeg lå i MR-maskinen i ca. 40 minutter. Den bråka no veeeeldig og rista litt!! Hodet mitt – AU! :( Det var to/tre forskjellige lyder hele tiden. Jeg måtte prøve å fokusere på den ene lyden og holde takten med beina for ikke å bli helt gal! Kom jeg ut av ”takten”, kjentes det ut som om kroppen vrengte seg! Jeg tåler jo ikke lyder, dette var i overkant av tålegrensen! Var redd jeg måtte trykke på knappen for å avbryte, men beit tenna sammen for å holde ut. Kunne like godt fullføre nå, så jeg slipper å dra innover senere for å ta den. Var en sann lykke å bli ferdig, jeg seiret igjen! HAH! Blei kjørt tilbake til rommet mitt.

Var så sliten at jeg måtte legge meg, klokka var ca. 14. Fikk en næringsdrikk siden jeg ikke orka spise. Fikk beskjed om at legen ikke skulle komme i dag allikevel, hun mente det var nok program for i dag:)

Rett før jeg sovnet (rundt klokka 15) titta legen inn, men da var jeg så sliten og innstilt på å hvile at jeg ikke klarte å samle meg for å snakke med henne. Jeg pleier å klare det, men nå var det ingenting å hente.. L Jeg trengte ikke det heller, sa hun, kunne ta det i morgen. Hun så at jeg var sliten. Etter det husker jeg ikke mye, våknet en gang, men sovnet igjen. Skikkelig tung søvn, men med mareritt.. Som vanlig.

Da jeg våknet, klarte jeg ikke å bevege meg og hadde ikke stemme. Prøvde samle alle kreftene mine om å få tak i den røde snora, var veldig vanskelig, men etter stor anstrengelse klarte jeg det til slutt. Er så fælt å våkne slik, ikke kunne røre seg, ikke kunne snakke. Tenker på hvordan de som er lamme har det :( Sykepleieren kom inn, måtte få henne til å forstå at hun skulle hjelpe meg av med øyemaska slik at jeg kunne se. Vanskelig å forklare når man ikke får ut et ord L Klarte hviske det frem til slutt at hun måtte hjelpe meg av med den. Fikk frem at jeg ønsket eplemost og et plastikkglass også. Hun måtte hjelpe meg, var så godt å få drikke!! Og veldig godt å få ut veneflonen, endelig!! Tok en god stund før jeg kom meg litt, skikkelig sliten!! Vært en lang, slitsom, forflytta-på-dag!! Så tok MR-bråket på likevel, som forventa..

Mamma kom ikke lenge etter at jeg våknet. Da kunne vi spise sammen! Jeg fikk middagen min: dampet kveite og laks med poteter og grønnsaker. Frisk frukt til dessert. Christian kom innom en tur for å si hei før fotballen, godt!!:)

Takk til mamman min som har vært hos meg så godt som hver dag!! Hadde ikke klart meg uten deg! <3

S-l-i-t-e-n! Får ikke sagt det nok i dag.. Har vært to laaange uker synes jeg, mye opplegg, mye å huske. Men i morgen er det hjem! Hjem til ro, hjem til hvile! Skal bli DEILIG :D <3

I dag har jeg forresten rosa joggedress på, måtte ha litt farger på en lang dag. Fått skryt for den, moro :) Hjelper med friske farger når en er sliten :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar