søndag 18. mars 2012

*Mine stjerner*




Med mitt første innlegg ønsker jeg å sette fokus på de som virkelig fortjener det:



Jeg må få skrevet ned en takk til alle stjernene mine. Ikke de på himmelen eller i kjendisverden, men de som stråler sterkest i hjertet mitt, menneskene rundt meg.



  • Takk til alle dere som fortsatt står der som bautaer, som viser dere fortsatt vil ha meg som venn, sender hilsener og ber for meg. Det er vel en av de tingene jeg har funnet ut at er positivt ved denne sykdommen: jeg får se de menneskene som bryr seg mest om meg. De som åpent tror meg på det jeg sier, eller de som jeg ikke trenger fortelle noe, dere bare viser i øyne og handling at dere tror og forstår meg og er der for meg.
  • Takk til dere som sender oppmuntrede meldinger, til dere som sender oppdatering og bilder av barna deres så jeg ikke skal føle de vokser fra meg mellom de få gangene jeg klarer å møtes, til dere som fortsetter å be meg selv om dere veit jeg ikke får kommet på det meste - dere vil vise at "jeg fortsatt er med i tankene deres og at jeg er en selvfølge å be". For meg er det ingen selvfølge, og det varmer så veldig. Det å bli bedt med på ting betyr utrolig mye, da føler man seg mindre ensom, at man fortsatt betyr noe for noen og man veit at disse menneskene står der den dagen jeg er frisk. Dette er mennesker jeg kommer til å velge å bruke min tid på når kreftene er tilbake.
  • Takk til dere som gir oppmuntrende like`s og kommentarer på facebook, til dere som sier jeg er positiv midt oppi alt dette, til dere som ikke setter spørsmålstegn, til dere som gir varme klemmer, som forstår at å stå i døra å hilse på er langt nok besøk for meg på enkelte dager/i perioder, til dere som fortsatt husker meg som den jeg er, som stikker innom med gaver (noe som virkelig ikke er nødvendig! Noe som rører i meg og gjør meg ydmyk), til dere som ikke slipper slemme ubetenksome kommentarer, som låner meg filmer, sender hjemmebakte boller, lar meg være en venn ved å innvie meg i deres problemer også - at jeg kan få være en støtte tilbake, som lar meg kjenne på babyspark, alltid har døra åpen for meg, som heier på meg, som ikke har en bedrevitertankegang, som hjelper meg med å kjøpe ting om jeg ikke kommer meg til butikken selv, som tilbyr å hjelpe om jeg trenger det (på det punktet er lista laaang over folk som tilbyr seg!!), dere som sender brev og kort, som ringer begeistra å spør om vi har sett nyheten eller lest en artikkel om ME som gir håp.
  • Takk til mamma og pappa som hjelper meg hele døgnet, til kjæresten min som fortsatt velger å stå ved siden av meg, til brodern som sier "Nei,men er det ikke yndlings-søstra mi"? hver gang han kommer hjem, til farmor som hele tiden ønsker meg bedring og gir varme klemmer, til fastlegen min som forsto hvem jeg er, til min psykomotoriske fysioterapeut som visste hvem jeg var fra før, men fortsatt valgte å bli min behandler. Du klarer snu alle negative ting til noe positivt, noe som gjør hverdagen mye lettere å takle! Til frisøren min som ordner meg hjemme hos seg, det sparer meg veldig! Jeg er kjempetakknemlig!

Større stjerner en mamma, pappa, brodern, christian, farmor og mine nærmeste av venner og familie finnes ikke, og jeg håper dere veit hvem dere alle er! At jeg klarer stråle min takknemlighet og glede tilbake til dere. Dere holder meg i hånda og leier meg gjennom dette. Dere gir glede og energi på dager som er helt bånn. Dere dytter meg i ryggen så jeg skal nå målet mitt. Dere stråler i mørket når det er som svartest, slik ekte stjerner gjør! Jeg har ikke karlsvogna, orionsbelte og lille bjørn i kikkerten, men ekte lysglimt og følgesstjerner rett ved siden av meg.

Dere aner ikke hvor mye dere betyr for meg!! Jeg blir gang på gang: stum av beundring, rørt til tårer, stolt av å kjenne dere og håper jeg hadde vært en like god venn om noen av dere skulle oppleve noe som er vondt og tungt for dere! Hjertet mitt blør etter å se dere oftere, det verker og plages, det føles helt forferdelig! Men takk for at dere stadig viser meg tegn på at dere følger meg hele veien og at vi skal ha det mye moro fra den dagen jeg blir frisk! Det gjør meg mindre redd. Noen holder hånda mi!

  • Takk til alle dere som er oppriktig og ærlig er der som før! Jeg ser hvem dere er, dere skiller dere ut! Jeg ser forskjellen på hvem som tror meg og ikke gjør det, som bryr seg oppriktig og dere som bare sier dere gjør det, osv. Dere skiller dere ut gjennom handlingene og uttrykkene deres. Dere er de beste! Jeg er så glad for at dere var i livet mitt før denne sykdommen, og at dere fortsatt er her!

Jeg er så glad for at alle de som betyr aller mest for meg kan være med i denne takken. At de menneskene jeg har sett på som mine nærmeste fortsatt er det gjennom dette, dere svikter ikke. Det er ingen spesielle jeg tenker at er sårt ikke er de som bryr seg mest, fordi de var ikke de nærmeste i utgangspunktet, jeg ser det nå. Og det hjelper meg til å legge fokus på de som virkelig fortjener det! Jeg trenger ikke å strekke til for alle lenger, jeg ønsker bare å klare gjengjelde til mine stjerner. Brodern, du har hjulpet meg så veldig med en setning "De menneskene som ikke forstår deg eller tror deg er det ikke verdt å bry seg om", og bokstavelig talt er det sant. Det ga meg roen til å slutte å strebe etter at alle skulle forstå meg. Gjør de ikke det ved å se min reduksjon, så skal jeg heller ikke ha de som en prioritet i mitt liv.. Og i hvertfall ikke la de ødelegge min dag ved dumme kommentarer om uvitenhet, slik de fikk lov til før. Jeg er sterkere nå, for jeg ser klarer ved hjelp at stjernene mine!

Lista er utømmelig over ting dere gjør for meg som jeg kan takke for, heldige meg!!


                                                                TAKK!!!

10 kommentarer:

  1. Så flott skrevet! Jeg har jo, gjennom facebook forstått at du har det vanskelig, men jeg har også sett at du har mange gode venner som støtter deg. Det er utrolig fint å se. Jeg kommer til å følge bloggen din.
    God bedring. Stå på.

    Marte

    SvarSlett
  2. Tonje: takk!! gode ord :)
    Marte: tusen takk, så koselig sagt!! veldig mange gode mennesker rundt meg som hjelper veldig! så måtte liksom starte med det :D Er innom din i blant også, gøy å følge meg:) takktakk!!

    SvarSlett
  3. Dette gikk jo bra, det. Flink.

    SvarSlett
  4. Hei, du kjenner nok ikke meg men en av mine FB venner hadde lagt ut link til bloggen din. Jeg er tante til ei med ME og vet så inderlig godt hvordan dere kjemper, det er beundringsverdig at man kan klare å finne lys og positivitet en en slik hverdag. Vi som står ved siden av skulle så inderlig ønske vi kunne trylle, man blir så maktesløs av "se på" uten å kunne "hjelpe", men man må bare innse at dt beste man kan gjøre er å "være der", forstå og gi støtte. Det leder meg å lese at du har mange gode venner og en familie som støtter deg.
    Du skriver fantastisk bra, og jeg blir fyllt med både tårer og håp her :) Takk.
    Lykke til videre med skrivngen og ME-kampen, - jeg ønsker deg mange GODE dager <3
    Tine.

    SvarSlett
  5. Hei!
    Jeg fant også linken til bloggen din via FB venner. Jeg har selv slitt enormt etter at jeg hadde kyssesyken for 3 år siden, og vært rundt hos mange leger, og tatt en rekke tester, fjernet mandlene, fått beskjed om å spise sunt og ta vitaminer, så vil jeg bli bra. Det har også vært snakk om at det kan være depresjon jeg har. Selv føler jeg bare at kroppen ikke har noe energilager, men det betyr ikke at humøret er dårlig (innimellom er det selvfølgelig det, men ikke som en som har depresjon), og jeg føler mer at jeg slåss en evig kamp med kroppen min, som ikke klarer å følge det jeg vil gjøre. Det som føles mest frustrerende på dette tidspunktet er at jeg i løpet av disse 3 årene ikke ha funnet ut av hva det er. I april skal jeg til en lege med peiling på ME, og etter alle symptomene å dømme, så er det mest sannsynlig det jeg har. Så jeg ville bare si takk for en så flott blogg, håper det snart kommer nye oppdateringer.
    Stå på!!! :D Når man er i midten av 20-årene, så er det ikke meningen at man skal ha det på denne måten!! Jeg kjenner meg igjen i hvordan du har det! Krysser fingrene for at du snart blir bedre ;)
    Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen :) Veldig nysgjerrig på hvordan det går med deg?? Fikk du noe hjelp hos ME-legen?? (Svarte på kommentaren din, bare lenger ned, veit ikke om du har sett det j

      Slett
  6. Felte noen tårer når jeg leste dette innlegget. Du er så flink til å skrive! <3 Stå på videre bestis! <3

    SvarSlett
  7. Så bra skrevet, Karine! Jeg er veldig glad i deg, og gleder meg til den dagen du blir frisk :)

    SvarSlett
  8. Arve: ja, spennende det her! takk:)

    Tine: takk for koselig tilbakemelding! Trist å høre at tantebarnet ditt har ME:/ Men bra å se du har forstått hva som virkelig er viktig, være der og tro på! Det er faktisk den beste hjelpen man kan få :D Det å tenke positivt er den eneste "medisinen" min, og da må en bare prøve se det positive i alt! Sier ikke at det alltid like lett, men det meste kan snus på ;) Godt å høre jeg formidler håp! Følg meg gjerne videre :D TAKK!

    Tine 2: Blir trist av å høre hvordan du har det, minner mye om meg selv! Tok meg fire år å forstå at jeg er syk og få diagnosen. Bare å bite tennene sammen, fokusere på det positive og vite at det er håp - man blir frisk av dette - en dag!!:) Håper legen du skal til er flink og at du kan få en eventuel diagnose. Da begynner ferden mot å bli frisk, veit du hva du har å jobbe med.. Kan virkelig anbefale at du får legen din til å henvise deg til en psykomotorisk fysioterapeut, kan hjelpe deg på veien! Vært til god hjelp for meg :D Disse kan også komme hjem til deg, mindre slitsomt. Kjenner godt følelsen av å ikke få til det man vil, fengslet av egen kropp.. Koselig å høre at du liker bloggen og at du vil følge den! Betyr mye for meg :) Håper ikke du bli skuffet :D sykdomshistorien min kommer i kveld eller i morgen, kan jo se om du kjenner deg igjen? Krysser fingrene for deg også!!!

    Kristin: Bestesnuppa mi!!! Tusen takk, koselig å høre!! Glad jeg har deg <3

    Trine: TAAAKK!! Gleder meg jeg også <3 da blir det galematias tilstander;)

    SvarSlett