fredag 14. juni 2013

Mitt fjell

Jeg har ofte sagt at det å gå opp trappa må være minst like tungt som å bestige Mount Everest. Her om dagen fikk jeg et dikt som handlet om nettopp det fjellet i forbindelse med ME. Og tar man de to første bokstavene i navnet, så blir det jo nettopp ME ;) Tenkte dele det med dere.

Mitt fjell

ME-
Mount Everest
Verdas høgaste fjell - 8848 m
50 år sidan den første nådde toppen.
I dag strevar folk framleis med det,
men det er ikkje alle som klarar det.
Til og med vår råsterke, erfarne Liv Arnesen,
måtte gi opp før ho nådde toppen.
Ho seier:
"Eg var utmatta og fysisk utsliten,
svimmel,
hadde smerter i heile kroppen og
hjernen fungerte så sakt at eg hadde vanskar
med å ta dei rette avgjerder.

Mount Everest er ikkje mitt fjell.
Eg har andre fjell å klatra.

ME -
Myalgisk encephalopati
Det er mitt fjell.
Ingen har nokon gång måla høgda på dette fjellet.
Eg og er utmatta og fysisk heilt utsliten.
Den minste anstrengelse kostar mykje.
Eg er svimmel,
har smerter i heile kroppen og
hjernen fungerer sakte,

Å gå til toppen av Mount Everest er ei friviljug sak.

MEN
Mitt fjell MÅ eg klatra
kvar time
kvar dag
alle dagar.

No har eg klatra i snart seks år.
Kor lang tid tar det før eg når toppen?

Å kor er forresten toppen?

Inger - Målfrid Hausken Hovland
"Det er kvile i havet" Dikt 1997-2004

Ha en fin fin helg godtfolk!! :-)

1 kommentar:

  1. Hei
    Søkte på Papaya kapsler og fant din flotte blogg. Spennende og gjenkjennende å lese om deg og din sykdom og vil gjene høre videre om Papaya vil gjøre din form bedre. Krysser fingrene og håper på det beste for deg.
    Jeg har selv 2 døtre på 16 og 18 år som har diagnosen ME. Min elste datter på 18 år har vært syk siden høsten 2009, snart i 4 år og begynte på Papaya kapsler for ca 3 uker siden. Hun tar 2 kapsler om dagen da hun kun veier 52 kg. Hun har vært plaget med dårlig blodsirkulasjon, kolde hender og føtter og trykk i brystet i lengeretid og har vært innlagt i observasjon 3 gange det siste året(1-5 dager pr gang). Sist sommer pga brystsmerter og pusteproblemer, som viste seg å være akutt men kortvarig hjertemuskelbetennelse (Myokarditt). Nå i våres ble hun innlagt med sterke brystsmertter uten at noe kunne påvises men, legene antydet at det kunne være angst. 2 uker senere ble hun igjen innlagt med forbigående lammelser i arm, ben og munn denne gangen i forb. med migrene antagelig pga bruk av p-pillen Diane. Nå har hun gått over på p-sprøyte.
    Min datter mener selv at det er blodet hennes det er noe galt med og tror at utmattelsen, plager med migrene, muskelsmerter og problemer med varmereguleringen kan komme av at oksygentilførselen i blodet hennes er for dårlig pga av for mye fibrin..
    Derfor ville hun prøve Papaya kapslene. Hun har merket at det har skjedd noe i kroppen, varmen har kommet tilbake i hendene, hun sover mer og ofter. Men muskelsmertene i bena har blitt verre, spesielt om natten og hun har hatt mye hodepine men ingen migrene de siste 3 ukene. Vi lever i håpet om at vi endelig har funnet noe som kan gjøre formen litt bedre for henne.

    Datra mi på 16 år fikk diagnosen i mars etter å ha vært sengeliggenede siden desember etter noe vi trodde var en vanlig influensa/ bihulebetennelse om ikke ville gi seg selv om hun gikk på 3 ulike antibiotikakurer. Vi så raskt symptomene på ME, slik som søstra hennes hadde i starten. Utmattelse, liten matlyst, vond hals og lymfeknuter under armene, konstant forkjølet i flere måneder, sov ekstremt mye, lys og lydømfintlig osv. Begge døtrene mine ble syke i midten av 10. klasse rett før jul og ingen av dem gikk på skolen det siste halve året i 10 klasse eller fikk karakterer eller fikk tatt eksamen, men begge har kommet inn på det de ønsket på vg1. Hun største gikk vg1,vg2 på full tid men med over 50% fravær men bestod og skal nå fortsette hudpleieutdannelsen vg3 til høsten.

    Hun på 16 år vil ikke prøve papaya ennda, da hun er redd for å bli dårligere, men hun prøver ut LDN som skal styrke immunforsvaret. Hun virker sykere fysisk, emd svimmelhet, ustøhet sviktende ben og mere i psykisk uballanse. Hun er den typen som bryr seg mye om hva andre tenker og tror om henne hvis hun kun tar 1 fag på vg1, ikke klarer å gå fort nok i gangene, hvis andre må vente på henne fordi hun er langsom, at hun ser syk eller sliten ut osv. Så jeg vet ikke helt om hun er klar for skolegang ennda.

    Jeg tar også 1 papayakapsel om dagen pga leddsmerte i albuer og skulder og så har jeg lest at papain motarbeider kreftceller, dreper parasitter og regulerer magen. Så jeg tror at å ta 1-2 papaya kapsler uansett er en god måte å forebygge på. Spennende å følge med på hva som kanskje vil hjelpe og ikke..

    Håper virkelig at du får hjelp av papaya, det er viktig å ikke gi seg, drikke mye vann og heller gå litt ned på dosen.

    Lykke til.

    SvarSlett